niedziela, 4 maja 2014

Jajka zapiekane w kokilkach

Ze wszystkich śniadaniowych dań, jajka goszczą na moim stole najczęściej, szczególnie w weekendy, kiedy mam czas przygotować coś więcej niż tylko jogurt z domową konfiturą, koktajl z kefiru i banana czy (ugotowaną poprzedniego wieczoru) kaszę jaglaną z prażonymi jabłkami autorstwa babci lub dziadka. Już jakiś czas temu moja przyjaciółka Eliza zachęcała mnie do wypróbowania jej przepisu na jajka zapiekane w kokilkach, ale za długo przetrzymałam je w piecu i wyszły jajka na twardo, w związku z czym się zniechęciłam ;-) Potem wujek reklamował mi jajka zapiekane z szynką w formie do muffinów z pomysłu autorki bloga Kwestia Smaku. Przyszedł więc szas na drugie podejście - głównym wyzwaniem było to, żeby po zapieczenia żółtko pozostało płynne, a białko było ścięte.

Jajka zapiekane w kokilkach


Składniki:
- jajka (tyle, na ile macie ochotę)
- wędlina (u mnie polędwica łososiowa, ale równie dobrze może być szynka gotowana, parmeńska lub inna; daję po 2 mniejsze lub po 1 większym plasterku na jajko)
- ser żółty (opcjonalnie; u mnie były małe plasterki sera cheddar, który został mi z kolacji)
- masło do wysmarowania foremki
 - sól i pieprz do smaku
- świeże zioła do posypania (u mnie szczypiorek)

Przygotowanie:
1. Rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni Celsjusza
2. Wnętrze kokilek natłuszczamy masłem i wykładamy wędliną
3. Na wędlinie układamy ser
4. Do tak przygotowanych kokilek ostrożnie wbijamy po jednym jajku (ostrożnie, żeby nie zniszczyć żółtek) i posypujemy odrobiną pieprzu (z solą ostrożnie, bo szynka i ser mogą być słone, najlepiej dosolić po upieczeniu)
5. Wstawiamy kokilki do rozgrzanego piekarnika i zapiekamy przez 12-15 minut (po upływie 10min zaczynamy sprawdzać, jak wyglądają białka, bo piekarnik piekarnikowi nie równy)
6. Gdy białko będzie ścięte, wyjmujemy kokilki z piekarnika, posypujemy posiekanymi ziołami i od razu serwujemy

Smacznego :-)



1 komentarz:

  1. bardzo smakowite, chociaż ja przytrzymałabym je dłużej bo w przeciwieństwie do większości - nie przepada za płynnym żółtkiem;-)

    OdpowiedzUsuń