środa, 9 maja 2012

Zupa-krem z białych warzyw

Zupę-krem z białych warzyw jadłam nie raz i zawsze mi smakowała. Ale jakoś jak dotąd nigdy sama jej nie robiłam. Do zrobienia jej właśnie dziś zmusiły mnie okoliczności, a dokładnie mocne postanowienie, że w moim domu nie będzie marnowało się jedzenie - mam niestety tendencję do kupowania na wyrost albo nagłych objawień w spożywczaku (o! kupię produkt x i zrobię sobie danie y), które niestety nie zawsze skutkują realizacją pomysłu, a zakupiony produkt się marnuje... Od jakiegoś czasu staram się jednak monitorować zapasy i hamować moje zapędy, dzięki temu udaje mi się (w 99%) wykorzystywać zakupioną żywność.

W poniedziałek, gotując inną zupę (ribolllitę, której nie pokazuję póki co na blogu, bo muszę ją jeszcze dopracować - krótko mówiąc nie powala), kupiłam pęk włoszczyzny (bo pan z warzywniaka nie miał już marchewki luzem, a w pęku było aż 5 sztuk). Marchew zużyłam, ale zostały mi: połowa dużego pora (tylko biała część), 2 korzenie pietruszki i spory kawałek selera (ok 1/3 średniej wielkości selera). Wymyśliłam więc sobie, że zrobię zupę z białych warzyw. Wyszła naprawdę dobra i zadziwiająco sycąca (zadziwiająco, bo najadłam się 1 porcją ;) Doprawiłam ją szczyptą gałki muszkatołowej, odrobiną oliwy z oliwek aromatyzowanej truflami i sypnęłam garść pestek słonecznika. Polecam :)

Zupa-krem z białych warzyw

Składniki (z tej ilości składników wychodzą ok. 4 porcje zupy):
  • 1/3 średniej wielkości selera
  • 2 nieduże korzenie pietruszki
  • biała część pora 
  • duża garść różyczek kalafiora (mogą być mrożone)
  • 1 zwykła cebula średniej wielkości
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 szklanki (0,5l) bulionu warzywnego (może być z kostki, ale dobrze, jeśli kostka nie zawiera konserwantów i wzmacniaczy smaku)
  • 1 szklanka mleka (u mnie 0,5%)
  • 1 łyżka zwykłej oliwy lub oleju
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • sól i pieprz do smaku
  • do udekorowania: odrobina oliwy aromatyzowanej truflami, garść pestek słonecznika, gałązka natki
Przygotowanie:
  1. cebulę i czosnek posiekać i lekko podsmażyć na łyżce oliwy
  2. dodać umyty i pokrojony por, chwilę podsmażyć z cebulą i czosnkiem (3min)
  3. dodać pozostałe warzywa, obrane (gdzie trzeba) i posiekane, wymieszać i chwilę razem podsmażyć (3min)
  4. warzywa zalać bulionem i gotować do momentu, w którym będą miękkie
  5. gdy warzywa zmiękną, miksujemy zupę blenderem na gładki krem
  6. do zmiksowanej zupy dolewamy szklankę mleka (głównie dla koloru chyba ;) i dobrze mieszamy
  7. doprawiamy zupę-krem szczyptą gałki, solą i pieprzem
  8. serwujemy zupę skropioną oliwą truflową, posypaną ziarnami słonecznika i udekorowaną natką
  9. bardzo dobrze wchodzi w towarzystwie chlebka razowego :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz